W ramach programu dyrektorzy szkół mieli czas na złożenie wniosku o dofinansowanie do organów prowadzących do 24 czerwca 2015 r. Natomiast terminem złożenia wniosków organów prowadzących do wojewodów był 8 lipca 2015 r.
Ze wstępnych danych z urzędów wojewódzkich i kuratoriów oświaty wynika, że (9770 szkół podstawowych złożyło wnioski o dofinansowanie zakupu książek do biblioteki szkolnej.
Zgodnie z harmonogramem realizacji programu wojewodowie oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) do 24 lipca przekażą MEN ostateczne dane nt. wnioskowanych kwot wsparcia finansowego.
Następnie MEN ma czas do 31 lipca na wystąpienie do Ministra Finansów z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa. W tym czasie (do 7 sierpnia) wojewodowie oraz MKiDN mają czas na ocenę i weryfikację wniosków, a także podział środków.
Przekazanie wsparcia finansowego następuje 14 dni od podpisania umowy (wojewoda) lub w terminie uzgodnionym z dyrektorem szkoły (MKiDN).
Środki budżetu państwa realizowane w ramach programu „Książki naszych marzeń” można wykorzystać do 31 grudnia 2015 r.
Na zakupy nowości wydawniczych dla bibliotek MEN jeszcze w tym roku przeznaczy 20 mln zł. Kolejne 4 mln dołożą samorządy. W ramach programu wsparcie finansowe na zakup książek przysługuje organom prowadzącym publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej. Organami prowadzącymi szkoły najczęściej są gminy, i to one w praktyce dostaną dotację celową, przeznaczoną na zakup książek.
Wielkość środków przyznanych szkołom na zakup książek do bibliotek szkolnych będzie zależeć od liczby uczniów. Maksymalne wyniesie:
• 1000 zł dla szkół liczących do 70 uczniów;
• 1 300 zł dla szkół liczących od 71 do 170 uczniów;
• 2 170 zł dla szkół liczących więcej niż 170 uczniów.
Za pieniądze z programu biblioteki szkolne będą kupować książki, które nie są podręcznikami. Książki te będą wybierane przez uczniów, czyli mają to być lektury, którymi autentycznie są zainteresowani, bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego świata. Książki te swoją fabułą powinny rozbudzać ciekawość młodego czytelnika otaczającą go rzeczywistością i inspirować do twórczego działania.
Uczniowie mają też być zachęcani przez nauczycieli i bibliotekarzy do wypożyczania książek na okres ferii letnich i zimowych, co powinno pogłębiać w nich nawyk czytania i podtrzymywać zainteresowanie czytaniem.
W ramach programu przewidziana jest także współpraca bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi. Biblioteki szkolne, w miarę możliwości, powinny konsultować zakupy nowości z pozostałymi bibliotekami publicznymi, aby gromadzone zbiory się uzupełniały. Biblioteki mają także wspólnie organizować wydarzenia służące popularyzacji i promocji czytelnictwa. Mogą to być np. spotkania z twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z rodzicami na temat wpływu czytania na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci.
Podstawowym rezultatem programu ma być trwałe zainteresowanie młodych ludzi czytaniem. Aby tak się stało muszą doświadczyć przyjemności z czytania, odkryć w nim atrakcyjny sposób zdobywania wiedzy o świecie, rozwijania zdolności i zainteresowań, a także spędzania wolnego czasu.
( Newsletter Biblioteki Analiz)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz